Köpvillkor

Köpvillkor för IDANA

Företag:
IDANA Beauty AB
559108-5286

Företagsadress:
Alva Myrdals gata 7 BV
12957 Hägersten
Sverige

Besöksadress
Skärholmen Centrum, Plan 2
Byholmsgången 1
127 48 Skärholmen

Kontakt
Email: [email protected]
Telefon: 08-557 66 335

Giltigt från 2019-04-09
IDANA försäljningsvillkor gäller från och med ovan angivet datum och ersätter eventuellt tidigare publicerade försäljningsvillkor.

Betalning

Klarna Checkout

KLARNA CHECKOUT
Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.

När du slutför ett köp via Klarna Checkout träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har.

Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid – alltid minst 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning
Flexibel delbetalning

Omvandling av faktura till en flexibel delbetalning

När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr.

För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkorHär hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

Betala räntefritt

4.2 Villkor för Fast delbetalning

Fast delbetalning gäller när Kredittagaren vid köpetillfället har valt att betala enligt en fastställd plan. Fast delbetalning gäller endast för det aktuella köpet, och så länge som Kredittagaren följer den valda planen. Exempel på de olika fasta delbetalningsvillkoren som Klarna för närvarande erbjuder är följande:

Fast delbetalning 3 månader 6 månader 12 månader 24 månader 36 månader
Exempelbelopp 10 000 SEK 10 000 SEK 10 000 SEK 10 000 SEK 10 000 SEK
Uppläggningsavgift 49 SEK 99 SEK 149 SEK 299 SEK 299 SEK
Administrativ avgfit 29 SEK 29 SEK 29 SEK 29 SEK 29 SEK
Kreditränta 0 % 0 %  0 % 9,99 % 9,99 %
Delbetalningsbelopp
(minskar per månad)
3378,67 SEK 1712,17 SEK 874,75 SEK 502,86 SEK 359,93 SEK
Sammanlagt belopp att
betala
10136 SEK 10273 SEK 10497 SEK 12068,67 SEK 12957,50 SEK
Om ni ej betalar i tid eller om ni väljer ett lägre belopp än det som visas ovan (delbetalningsbelopp)
  3 månader 6 månader 12 månader 24 månader 36 månader
Effektiv ränta (APR) 8,45 % 9,71 % 9,44 % 20,45 % 19,19 %

De fasta delbetalningsvillkoren kan variera något beroende på i vilken butik som köpet är lagt. De är alltid de vid köpet valda fasta delbetalningsvillkoren som gäller för aktuellt köp. Krediträntan är fast.

Betalningsvillkor

Kredittiden för fakturaköp är 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen. I enighet med avtalet med e-butiken debiteras en fakturaavgift om 0 kr.

En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Kreditprövning

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Personuppgiftshantering

Personuppgiftshantering

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

Genom att använda Klarna Faktura godkänner du vår användning av dina personuppgifter i enlighet med Klarnas dataskyddspolicy, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området.

Leveranser & Returer

Leveransvillkor

Leveransvillkor

FRI FRAKT ÖVER 499 KR
När du handlar hos oss tillkommer det alltid en fast frakt kostnad i det angivna priset. Köper man något som kostar under 499 kr så tillkommer det en fast fraktkostnad beroende på paketets storlek antingen 49 kr (DHL) eller 29 kr (Postnord).

LEVERANSSÄTT
Vi levererar alla produkter och tillbehör inom Sverige, i samarbete med speditörer som DHL och Postnord.

LEVERANSTID
Leveranstiden är normalt ca 1–2 arbetsdagar, beroende på om produkten finns på vårt centrallager eller om den beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Vi gör alltid allt vad vi kan för att hålla den uppskattade leveranstiden, för att du ska få hem dina produkter så snabbt som möjligt. Ibland kan det dock ta lite längre tid än beräknat, om vi till exempel får vänta på leverans från leverantören. Men vi levererar din beställning så fort vi bara kan. Tänk på att du som kund alltid ska kunna visa legitimation vid utlämningen/leveransen av produkterna.

LEVERANSBEKRÄFTELSE
När vi har tagit emot din order får du en orderbekräftelse av oss via e-post. Du får även en ett e-postmeddelande med leveransbekräftelse i samband med att produkten/produkterna lämnar vårt lager.

Outlösta paket
Vid outlöst paket förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för våra utlägg. Denna kostnad är i dagsläget 100 kr.

TRANSPORTSKADOR
Om en transportskada skulle uppstå ber vi dig att göra en anmälan om skadan till vår kundtjänst via e-post eller telefon. Vi följer konsumentverkets riktlinjer och anmälan ska göras inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet. Det är därför viktigt att du av emballerar och inspekterar dina produkter noggrant. För företag gäller att anmälan om transportskador ska ha inkommit inom sju dagar.
För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas. Beroende på skadans omfattning företas omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.

Returer

Returer

Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 10 dagar. Som kund betalar du själv eventuell returfrakt, och ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Företag har inte rätt att returnera en produkt om produktförpackningen har öppnats.

Alla returer skall returneras enligt följande:
1. Packa varan väl i samma paket/påse som den kom i. Alternativt använd egen förpackning/låda.
2. Lägg i orderlappen som följde med för oss att lättare kunna utföra en återbetalning.
3. Skicka till våran returadress som ni finner nedanför.
4. Lämna in paketet på närmaste Postkontor eller DHL Servicepoint. Behåll kvittot.

  •  Vid alla returer är du ansvarig för att varan når oss, och om inte annat anges, även för fraktkostnaden.
  • Vi kommer att göra en återbetalning, företrädesvis med samma betalsätt som du använde vid beställningstillfället.
  • Tänk på att det inte går att returnera om ni har använt varan.

Returadress:
IDANA Beauty
Alva Myrdals gata 7 BV
12957 Hägersten
Sverige

Ångerrätt/Reklamation

Ångerrätt/Reklamation

ÅNGERRÄTT – ENLIGT DISTANSAVTALSLAGEN
Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Det innebär att om du köper en vara på postorder eller via telefon, TV-shop eller Internet, har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan. Tänk på att du endast kan ångra köp av plomberade förbrukningsvaror, som till exempel DVD-filmer, leksaker etc., om plomberingen är obruten. Läs mer här: Konsumentverket om ångerrätt

För att åberopa ångerrätt måste konsumenten hålla varan i väsentligt oförändrat skick. Vid returen skall varan/produkten förpackas väl (gärna i samma emballage som den skickades från IDANA Beauty). Transportskador som uppkommer på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Varor som returneras mot postförskott kommer ej att lösas ut. IDANA Beauty tar inget ansvar för transporten av den returnerade försändelsen. Fraktkostnad för returen betalas av kunden.

GARANTI OCH REKLAMATIONSRÄTT – ENLIGT KONSUMENTKÖPLAGEN
Garantier på varan lämnas av respektive tillverkare, IDANA lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade.

Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.

Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören. Om du vill få mer information om vilka regler som gäller för företag kan du kontakta vår kundtjänst.